Powrót do poradnika Caravaningowca

Odwiedzin: 313

Jak to wszystko się zaczęło – czyli historia caravaningu

W ostatnich latach popularność caravaningu gwałtownie wzrasta. Jeżeli skupimy się na początkach caravaningu w formie zbliżonej do tej obserwowanej obecnie, to można pokusić się o stwierdzenie, że istnymi prekursorami w tej dziedzinie była społeczność Romska, która związała swoje życie z podróżowaniem. Mieszkali oni w wozach zaprzęgniętych w konie i w taki też sposób przemierzali świat, kultywując swoją wędrowną tradycję.

Warto jednak zwrócić uwagę na pochodzenie słowa caravaning, czy też kārvān, bo to od niego tak naprawdę wszystko się zaczęło, a korzeni należy szukać w odległych pustynnych terenach Bliskiego Wschodu.

Znaczenie słowa caravan

Słowo kārvān pochodzi z języka perskiego, w języku polskim używa się tłumaczenia karawana, które to odnosi się do grupy kupców podróżujących wspólnie przez odludne tereny. Można w tym opisie doszukiwać się pewnych elementów związanych z samym zagadnieniem wędrówki, jednak współczesny caravaning znacząco odbiega od swojego „pustynnego” pierwowzoru.

Powszechnie używana, anglojęzyczna forma słowa caravan przywędrowała do Anglii pod koniec XVI wieku i odnosi się zarówno do grupy podróżników (przemierzających nieznane rejony), jak i do grupy podróżujących pojazdów (wozów, zaprzęgów konnych itp.). Co ciekawe słowo to funkcjonuje zarówno w formie rzeczownika, jak i czasownika, chociaż użycie tego drugiego w języku angielskim pojawiło się dość późno, bo prawie trzysta lat po wprowadzeniu tego pierwszego.

Dzisiejsze znaczenie słowa caravan zafunkcjonowało w pełni w XIX wieku i związane jest z wprowadzeniem na rynek pierwszej przyczepy kempingowej.

Narodziny Caravaningu

Bristol Carriage Company to firma, która uznawana jest za pierwszego na świecie producenta przyczep kempingowych. W 1880 roku William Gordan Stables zaprojektował „Wędrowca”, czyli 5,5-metrową przyczepę przeznaczoną do aktywnego wypoczynku na łonie natury.

Mniej więcej w tym samym czasie za oceanem, nijaki John „Jack” Anthony Porcella skonstruował pierwszą amatorską przyczepę, by móc podróżować za pracą po zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.

Rozwój Caravaningu

Pierwszy klub caravaningowy, Camping and Caravaning Club powstał w 1901 roku, a jego następcą był The Caravan Club powstały w 1907 roku. Taką formą spędzania wolnego czasu delektowali się pierwotnie członkowie wyższej klasy społecznej, lecz z czasem dostępność pojazdów, jaki i rozwój technologiczny dał możliwość czerpania przyjemności z caravaningu przez wszystkich pragnących go doświadczyć.

W roku 1912 wyprodukowano w Wielkiej Brytanii pierwszą profesjonalną przyczepę, holowaną przy pomocy skórzanego paska, w 1919 z racji, że samochody stały się bardziej dostępne, powstał pierwszy pojazd mogący pociągnąć przyczepę, co sprawiło, że caravaning stał się bardziej komercyjny.

Lata 30. XX wieku były punktem zwrotnym pod względem budowy przyczep kempingowych, gdyż firma Car Cruiser rozpoczęła produkcje konstrukcji bardziej aerodynamicznych. W 1946 Eccles National Caravan wypuściło na rynek swój model, który zapoczątkował tworzenie przyczep na masową skalę. Rok 1969 upłynął pod znakiem zastosowania tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklany, a kolejne lata przynosiły nowsze i bardziej zaawansowane technologie, których rozwój nieustannie przyspiesza, od lodówki, kuchenki i ciepłej wody po panele fotowoltaiczne i rozsuwane ściany.

Współczesny Caravaning

Źródło: https://www.beautifullife.info/wp-content/uploads/2018/07/26/luxury_motorhomes_for_sale.jpg

Warto wiedzieć, że współczesny przemysł caravaningowy to nie tylko tradycyjne przyczepy i kampery, ale i naczepy, domu na kółkach, domki na lekkich fundamentach tj. holenderskie czy kanadyjskie, samochody wyprawowe, pickup campery, campervany i wiele innych. Caravaning nie lubi być zamykany w sztywnych ramach tak samo, jak ludzie, którzy się nim pasjonują.

Obecnie, praktycznie we wszystkich krajach wysokorozwiniętych caravaning jest niezwykle popularny. W Ameryce królują luksusowe RV (recreational vehicle) – ogromne, nowoczesne, rozsuwane przyczepy i kampery wielkości autobusów ze wbudowanymi garażami dla pojazdów osobowych, basenami i kominkami – oraz domki na kółkach, wyglądające jak małe leśne chatki. W Wielkiej Brytanii prym od lat wiodą tradycyjne przyczepy, które stanowią nieodłączny element krajobrazu nadmorskich kurortów. W Europie zaś ostatnimi czasy bardzo popularne stały się przeróbki samochodów dostawczych tak zwane campervany, ale moda na tradycyjne kampery nadal trwa i z roku na rok przybywa jej zwolenników.

Caravaning w Polsce

W Polsce pierwsze przyczepy kempingowe zaczęły się pojawiać na drogach w pierwszej połowie XX wieku. Najpierw zaczęto budować amatorskie modele inspirowane tymi z zagranicy, a produkcja komercyjna pojawiła się dopiero w 1966 roku, przyczepą Tramp z Niewiadowa. Jednak to model N-126 zwany potocznie „Niewiadów” podbił rynek i serca Polaków rozbudzając w nich miłość do podróży.

Moda na przyczepy z czasem zaczęła słabnąć na sile, z racji, iż Polacy rozkochali się samolotowych podróżach zagranicznych, jednak od kilku lat swoboda caravaningu na nowo powraca do łask. Nowoczesny rynek caravaningu daje mnóstwo możliwości, dlatego też wiele osób decyduje się na zakup, lub wynajem pojazdów/przyczep, by móc bezpiecznie i na własnych warunkach spędzać swój wolny czas.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Ciasteczko Polityka prywatności

Używamy plików cookie, aby zapewnić przeglądanie w oparciu o Twoje zainteresowania i gromadzić statystyki. Klikając lub nawigując w witrynie, wyrażasz zgodę na naszą politykę dotyczącą plików cookie. Możesz również odwołać swoją zgodę na używanie przez nas plików cookie w przyszłości za pośrednictwem naszych ustawień plików cookie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce plików cookie: Polityka dotycząca plików cookie.